Fem vanliga nybörjarmisstag i akvarell - och hur du undviker dem
Jag gillar att fokusera på det positiva, men jag tänkte ändå uppmärksamma några vanliga nybörjarmisstag och vad du kan göra för att undvika dem: När man målar akvarell ska det nästan bildas som en liten pöl längst ned i laveringen. 1. Du har för lite vatten (och för lite färg) Det är ju generellt inget fel på att "färglägga" en skiss med akvarellfärg. Men om det är den där riktigt akvarelliga känslan du är ute efter så måste du jobba med pölar av färg som kanske till och med rinner omkring lite okontrollerat. Det verkar läskigt först, jag vet. Men det är detta som är hela grejen med akvarellfärg. Snarare än att "måla" med penseln, tänk att du ska "fösa runt" färgen. När det sedan kommer till detaljerna så måste man kanske dra ned på mängden vatten och jobba lite mer kontrollerat med penseln, naturligtvis... 2. Du petar i halvtorr färg Akvarellens första, andra och tredje budord: inte peta, inte peta, inte peta.... Det är så lätt att tappa tålamod...







